Paski klinowe wielorowkowe to nowoczesne odmiany elastycznych elementów łączących wał korbowy z szeregiem mechanizmów samochodowych typu alternator, sprężarka klimatyzacji czy różnego typu pompy. Paski pozwalają napędzać te mechanizmy momentem generowanym przez jednostkę napędową. Pasek wieloklinowy cechuje się przy tym większą wytrzymałością i żywotnością od standardowego paska klinowego, przez co obecnie jest wykorzystywany w ogromnej większości nowych samochodów.
Osobne paski klinowe pozwalają odciążyć element łączący wał korbowy z układem rozrządu. Siły przenoszone przez pasek nie wpływają wówczas na pracę rozrządu i nie zaburzają jego koordynacji z pracą tłoków. Popularne do lat 90-tych typowe paski klinowe odeszły przy tym na rzecz pasków wielorowkowych. Ich konstrukcja nie tylko dwukrotnie zwiększyła żywotność paska, ale też pozwoliła wykorzystać mniejsze koła pasowe i obie strony paska, a przez to jeden pasek wielorowkowy do napędu kilku ważnych mechanizmów.
Przy wykorzystaniu nowoczesnych napinaczy automatycznych, paski klinowe wieloklinowe są w zasadzie bezobsługowe. Kluczowe staje się natomiast dobranie odpowiedniego paska do układu. Nawet przy obecnym napinaczu, warto też okresowo sprawdzać stan paska, szczególnie pod kątem możliwych nieczystości. Obecność rdzy, oleju czy paliwa wyraźnie pogarsza pracę paska. Poza problemami z działaniem mechanizmów związanych z paskiem, objawem uszkodzeń paska są słyszalne piski i szumy. Uszkodzony lub zużyty pasek należy wówczas wymienić.
W naszej ofercie znajdziesz szeroką gamę nowoczesnych pasków wieloklinowych stosowanych przy silnikach. Oferujemy paski klinowe wielożebrowe w wielu rozmiarach. Cechy i parametry paska znajdziesz klikając na produkt.