Paski wielorowkowe to nowoczesne paski klinowe stosowane do napędu dodatkowego mechanizmów przy silniku. Cechujące się większą wytrzymałością i żywotnością, paski wieloklinowe stosowane są w olbrzymiej większości samochodów wyprodukowanych w XXI wieku. Mimo różnic w paskach, konstrukcja układu z paskiem wielorowkowym jest w dużej części zbieżna z układem z paskiem klinowym, a uszkodzenia układu przynoszą podobne problemy z mechanizmami i silnikiem.
Dzięki konstrukcji opisanej przez wiodącego producenta jako Micro-V, obecne od lat 80-tych XX wieku paski wielorowkowe mają żywotność rzędu nawet 60 tysięcy kilometrów. Ich nieco inne rozmiary i kształt dają też większą powierzchnię styku, przez co w układzie można stosować mniejsze rolki i koła pasowe. Efektem tego, przy wielu silnikach stosuje się jeden, a nie kilka pasków klinowych, jeden pasek zapewniając moment wystarczający do napędzania wszystkich ważnych mechanizmów.
Podobnie jak typowy pasek klinowy, pasek klinowy wielorowkowy wciąż jest narażony na zużycie i uszkodzenie. Z tego względu, także i przy nich niezbędne są odpowiednio dobrane rolki prowadzące oraz napinacze wyposażone coraz częściej w tłumiki drgań skrętnych. Błąd w doborze, montażu lub zużycie albo zabrudzenie paska powoduje jego poślizgi i nieprawidłowe naciągi, w tym luzy, co przekłada się na pogorszenie pracy silnika i połączonych z nim paskiem mechanizmów. Z tych powodów, paski wieloklinowe warto okresowo sprawdzać pod kątem naciągu i obecności zabrudzeń, a na objawy typu hałas czy szum i pogorszenie pracy, niezwłocznie reagować.
W naszej ofercie znajdziesz paski wielorowkowe i elementu układu do wielu modeli silników. Oferujemy paski osobne i w zestawach z rolkami lub kompletami, a także osobne elementy zamienne układu. Cechy i parametry elementu znajdziesz po kliknięciu na produkt.