Zaciski hamulca tarczowego to elementy układu, które na podstawie siły nacisku na pedał dociskają klocki hamulcowe do tarczy. Zaletą zacisku jest równomierny, duży nacisk klocków na tarczę, a przez to duża siła hamowania i równomierne zużycie elementów ciernych. Niezbędny przy tym jest jednak odpowiedni montaż zacisków, gdyż błędy i uszkodzenia nie pozwolą na optymalne rozłożenie sił hamowania.
Zaciski hamulcowe można spotkać w dwóch wersjach. Tańsze zaciski pływające zaciskają tłoczek na klocku tylko po jednej stronie tarczy. Po drugiej stronie klocki są dociskane przez ruchomy “pływający” zacisk hamulcowy reagujący na siłę docisku tłoczka. Droższe i bardziej skomplikowane są zaciski stałe. Tu tłoczki są obecne po obu stronach i dają lepsze hamowanie. Takie układy są częściej stosowane w samochodach sportowych.
Poprawna praca zacisku zależy od kilku czynników. Pierwszym jest konstrukcja i zamocowanie zacisku przy tarczy. Oparte na trzpieniach, w praktyce kierują zaciskaniem się klocków na tarczy. Błędy skutkują tu nierównomiernym zużyciem klocków i nieprawidłowym hamowaniem. Kolejnym czynnikiem jest ciśnienie płynu. Wymaga to szczelności układu oraz odpowiedniego kształtu i jakości tłoczków. Uszkodzenie zacisków zwykle powoduje wyciek i zabrudzenie płynu. To w krótkim czasie doprowadza do uszkodzenia układu i nierzadko do zablokowania zacisku. Z tych powodów zaciski należy regularnie sprawdzać, a uszkodzone wymieniać.
W naszej ofercie dostępne są zaciski hamulca tarczowego do wielu samochodów. Oferujemy nowoczesne zaciski hamulcowe pływające i stałe, osobne i kompletne. Cechy i parametry elementu są dostępne po kliknięciu na produkt.