Układ wspomagania układu hamulcowego to mechanizm, dzięki któremu użytkownik może wymusić skuteczne hamowanie siłą o wiele mniejszą, niż rzeczywistą potrzebną do pracy układu hamulcowego. Obecny w niemal wszystkich nowoczesnych układach hydraulicznych, układ wspomagania zwiększa ciśnienie płynu w układzie w zależności od stopnia nacisku na pedał hamulca. Uszkodzenie układu utrudnia sprawne sterowanie hamulcami.
W prostym układzie bez wspomagania, siła hamowania jest uzależniona niemal wprost od siły nacisku kierowcy na pedał hamulca. Jest to kłopotliwe szczególnie w przypadku dużych i ciężkich samochodów, gdzie od kierowcy wymagałoby ogromnej siły. Z tego względu, w niemal wszystkich układach hydraulicznych stosuje się układy wspomagające, które przejmują zadanie generowania siły hamowania, od kierowcy wymagając jedynie określenie jej poziomu przez poziom nacisku na pedał hamulca.
Głównym elementem układu jest tak zwane serwo, które korzystając z siły pompy podciśnieniowej przy kolektorze dolotowym zwiększa siłę działającą na tłoczek w pompie hamulcowej. W samochodach ciężarowych, praca serwa jest natomiast zależna od pompy nadciśnieniowej ze względu na potrzebę większej siły hamowania i duże różnice w masie całkowitej pojazdu, a przez to w pracy silnika. O ile serwa są urządzeniami mało awaryjnymi, ważne jest utrzymanie w dobrym stanie czujników badających wzrost ciśnienia płynu, który stanowi źródło informacji o ciśnieniu dla układu.
W naszej ofercie znajdziesz elementy układu wspomagania hamulców stosowanego w różnych modelach samochodów. Oferujemy wydajne serwa hamulcowe, czujniki oraz związane z układem pompy podciśnieniowe. Cechy i parametry znajdziesz klikając na produkt.