Wahacze to podstawowe elementy zawieszenia z wahaczami łączące koło samochodu z nadwoziem. Odpowiednio umocowane zestawy wahaczy ograniczają ruch koła do ściśle określonych kątów i położeń względem nadwozia. Uszkodzenie wahacza lub jego elementów montażowych grozi utratą kontroli nad samochodem.
W nowoczesnych samochodach można spotkać rozmaite układy i kształty wahaczy. Najczęściej są to pary wahaczy w kształcie litery A lub U ułożone poprzecznie, wzdłużnie lub skośnie wobec osi podłużnej nadwozia i ich kombinacje w formie zawieszenia wielowahaczowego. Wykonane z odpornych na uszkodzenia mechaniczne i odkształcenia materiałów, wahacze łączą nadwozie ze zwrotnicą i piastą koła, ograniczając zakres położenia koła i jego ruch względem nadwozia.
Problemy związane z układami wahaczy zwykle dotyczą elementów łączących go z kołem lub nadwoziem. Zużyciu lub uszkodzeniu ulegają tu tuleje i sworznie, narażone na duże siły wynikające z ich funkcji. Uszkodzenia samego wahacza jest dużo rzadsze. W każdym przypadku, efektem będzie wyraźne pogorszenie komfortu jazdy i utrudniona kontrola nad samochodem, w szczególności utrzymanie kierunku jazdy. Sworznie i tuleje należy wówczas wymienić, natomiast wahacze można niekiedy zregenerować, choć często jest to proces bardziej kosztowny od wymiany na nowy produkt. Stan wahacza i jego łączenia warto regularnie kontrolować, by odpowiednio wcześnie zauważyć możliwe uszkodzenia.
W naszej ofercie znajdziesz rozmaite układy wahaczy stosowane w samochodach. Oferujemy wytrzymałe wahacze typu A, U i innych poetyczne i w kompletach, a także osobne i zestawy sworzni, tulei i elementów montażowych. Cechy i parametry elementu znajdziesz klikając na produkt.