Tłumiki to elementy układu wydechowego, których zadaniem jest tłumienie hałasu powstającego w komorach spalania silnika w trakcie pracy. Dzięki konstrukcjom i ich układowi, tłumiki niwelują fale związane z ciśnieniem spalin, zmniejszając hałas do poziomu akceptowanego prawnie w środowisku miejskim. Uszkodzenia lub błędny dobór tłumika grożą nie tylko nadmiernym hałasem, ale też problemami z pracą silnika.
Proste odprowadzenie spalin z silnika wiązałoby się z ogromnym hałasem powstającym w trakcie jego pracy. Wiedzą o tym dobrze fani sportu motorowego i ekstremalnego, gdzie obecność tłumików nierzadko nie jest wymagana. Z tego powodu, w układzie wydechowym nowoczesnego samochodu są obecne dwa, trzy, a nawet więcej tłumików niwelujących hałas. W zależności od położenia, a przez to nierzadko ich funkcji w tłumieniu hałasu, tłumiki dzieli się na przednie, środkowe i tylne. Pod kątem konstrukcji, można je natomiast podzielić na absorbujące drgania, refleksyjne, interferencyjne lub łączące elementy tych trzech typów.
Funkcja i położenie tłumików naraża je na rozmaite uszkodzenia. Mogą to być uszkodzenia mechaniczne wskutek uderzeń czy nieprawidłowego montażu, albo też chemiczne w wyniku korozji, dostania się do wnętrza różnych substancji przez wydech. W końcu, na tłumiki wpływa też agresywne wykorzystywanie silnika i duża ilość rozgrzanych spalin. W takim wypadku, uszkodzony lub zabrudzony tłumik skutkuje nieprzepuszczaniem spalin i ich powrotem do silnika, a przez to jego dławieniem i niszczeniem. W pozostałych, objawem jest głównie hałas, ewentualnie zapach benzyny i spalin odczuwalny w kabinie. Zewnętrzne uszkodzenia tłumików są możliwe do naprawy, jednak te naruszające jego konstrukcję wewnętrzną zwykle wymuszają wymianę.
W naszej ofercie znajdziesz rozmaite tłumiki stosowane w układach wydechowych. Oferujemy tłumiki środkowe, przednie i tylne, standardowe oraz tłumiki sportowe o specjalnych właściwościach. Cechy i parametry tłumika znajdziesz klikając na produkt.