Sprzęgło to mechanizm układu umożliwiający czasowe rozłączenie silnika i skrzyni biegów. Obecność sprzęgła pozwala na zmianę przełożenia w skrzyni bez ryzyka nacisku sił pochodzących od kół napędowych samochodu i silnika na układ skrzyni i jego uszkodzenie. Uszkodzenia sprzęgła nie tylko utrudnią jazdę samochodem, ale mogą też doprowadzić do zniszczeń w skrzyni biegów, a nawet silniku.
Typowym sprzęgłem stosowanym obecnie w samochodach jest układ jednotarczowy. Połączona ze skrzynią tarcza sprzęgła jest obudowana dociskiem sprzęgła, którego tarcza dociskowa standardowo dosuwa tarczę sprzęgła do powierzchni koła zamachowego. Rozsunięcie tarcz następuje natomiast z pomocą sterowania hydraulicznego, które wykorzystując ciśnienie płynu generowane przez pompę wymusza przesunięcie tłoka w wysprzęgliku, nacisk dźwigienki na łożysko oporowe i odsunięcie tarczy dociskowej.
Elementy układu sprzęgła są względnie trwałe i odporne na uszkodzenia. Najczęstszym jego powodem są błąd montażu, niedopasowanie i niska jakość elementów oraz agresywny styl jazdy. Uszkodzeniu ulegają zwykle łożyska i tulejki, odpowiedzialne za położenie poszczególnych elementów. Rzadziej uszkodzeniu ulegają tarcze, choć tu często kończy się to potrzebą wymiany całego sprzęgła. W przypadku układu sterowania sprzęgłem, niezwykle ważna jest szczelność elementów. W przypadku pomp i siłowników można ją naprawić z wykorzystaniem zestawów naprawczych, jeśli jednak uszkodzeniu ulegną główne elementy, konieczna jest ich wymiana.
W naszej ofercie znajdziesz sprzęgła kompletne i elementy sprzęgła stosowane w wielu modelach samochodów. Oferujemy kompletne układy gotowe do montażu, pojedyncze części sprzęgła typu tarcze, łożyska, pompy czy siłowniki, a także zestawy naprawcze. Cechy i parametry elementów znajdziesz klikając na produkt.