Układ smarowania silnika to jedna z podstaw sprawnej pracy jednostki napędowej. Smarowanie odpowiada za zniwelowanie tarcia między elementami ruchomymi silnika, a po części także utrzymania odpowiedniej temperatury pracy i czystości przestrzeni pracy elementów. Nie tylko uszkodzenie, ale nawet zabrudzenie układu ma przez to bardzo duży wpływ na stan jednostki napędowej i może szybko doprowadzić do jego zniszczenia.
Szczególnie w nowoczesnych silnikach, wiele elementów ruchomych wymaga ściśle określonych wymiarów. Nawet niewielkie zmiany znacznie wpływają na wydajność silnika. Zmiany te mogą być skutkiem między innymi tarcia doprowadzającego do miejscowych ubytków materiału, zmiany ich kształtu oraz nagrzewania. Ważną rolę w silniku pełni przez to układ smarowania. Jego podstawą jest odpowiednio dobrany olej, który układ wprowadza w ruch i kieruje do miejsc styku elementów ruchomych.
Kluczową dla układu smarowania jest pompa oleju. Pobiera ona olej z miski olejowej lub zbiornika i nadaje ciśnienie, dzięki któremu olej jest doprowadzany do rozmaitych mechanizmów silnika. Ważny jest zarówno jej napęd, a więc łączenie z wałem korbowym lub wałkiem rozrządu, jak i sterowanie z pomocą czujników i zaworów. Jako gromadząca olej, miska olejowa wymaga natomiast wytrzymałości i szczelności. Dzięki niej i umieszczonemu tam bagnetowi łatwo natomiast sprawdzić stan oleju i jego ilość.
Szczelność jest zresztą wymogiem dla całego układu, gdyż zarówno ubytek oleju, jak i zabrudzenie go zaburza pracę silnika i szybko doprowadza do poważnych uszkodzeń, na przykład obrócenia panewek na wale. Z tego powodu, na każdy objaw ubytku oleju czy zwiększonego tarcia w silniku należy szybko reagować, sprawdzając przede wszystkim układ smarowania.
W naszej ofercie znajdziesz elementy układów smarowania silnika stosowanych w wielu modelach samochodów. Oferujemy zarówno pojedyncze elementy układu, jak i całe mechanizmy, komplety naprawcze i uszczelniające, dostosowane do danego układu. Dane elementu znajdziesz po kliknięciu na produkt.