Pompa wody odpowiada za przepływ płynu chłodzącego pod ciśnieniem w układzie chłodzącym silnika. Napędzana zwykle paskiem klinowym połączonym z silnikiem, pompa płynu chłodzącego wprowadza płyn w obieg, umożliwiając przeniesienie nadmiaru ciepła z silnika do chłodnicy. Uszkodzenie pompy, jej zabezpieczeń czy napędu grozi poważnymi uszkodzeniami przede wszystkim w jednostce napędowej.
W większości układów, do wprawienia płynu chłodzącego w ruch wystarcza jedna pompa wody. Umieszczona przed silnikiem, najczęściej wirowa pompa wprowadza schłodzony w chłodnicy płyn w ruch do silnika, by tam odebrał on ciepło i przeniósł do chłodnicy, zamykając obieg. W samej pompie, najbardziej narażonym na uszkodzenie jest przez to wirnik. Zwykle jest to jednak element wytrzymały, niewrażliwy na typowe warunki pracy.
Narażone na uszkodzenie i zużycie są też uszczelki, koła pasowe, a w niektórych układach także moduły elektronicznego zarządzania temperaturą. Uszczelnienie układu jest ważne szczególnie w miejscu łączenia pompy z silnikiem, ze względu na przepływ płynu. Uszkodzenie koła pasowego może uniemożliwić pracę nawet w pełni sprawnej pompy, a moduł nieprawidłowo rozprowadzić płyn chłodzący. Efektem każdego z tych problemów jest niedostateczne chłodzenie silnika i przegrzanie, a przez to utrata właściwości i zmiana kształtów jego elementów. Skutkuje to drogimi naprawami lub wymianą, przez co na problemy z elementami pompy wody należy szybko reagować, a zużyte elementy niezwłocznie i regularnie wymieniać.
W naszej ofercie znajdziesz pompy wody i ich elementy do wielu modeli samochodów. Oferujemy pompy wody standardowe i dodatkowe, przygotowane do pracy w układach chłodzenia różnego typu. Cechy i parametry elementu znajdziesz klikając na produkt.