Piasta koła to element zawieszenia samochodu, który umożliwia ruch obrotowy koła na nieruchomych elementach osi zawieszenia. Oparta na umieszczonym w niej łożysku, piasta zapewnia luźny obrót koła, ograniczając przy tym inne ruchy kół względem osi i podwozia. Uszkodzenie piasty może zarówno utrudnić sprawny ruch koła, jak i doprowadzić do jego poluzowania i trudności z kierowaniem pojazdu.
Obecnie piasta koła może mieć kilka typów konstrukcji, zależnie od związanych z kołem elementów i mechanizmów. Mogą to być piasty osobne lub połączone z hamulcem bębnowym czy tarczowym, znaczenie ma także zamocowanie koła za pomocą jednej lub kilku śrub oraz to, które elementy układu są związane z nieruchomą osią, a które z kołem. Zwykle różnica leży w ułożeniu tam łożyska i w tym, która bieżnia, zewnętrzna czy wewnętrzna, jest elementem nieruchomym.
Podstawowym elementem piasty jest łożysko, a niekiedy zespół łożysk. Określone i smarowane przez producenta, z czasem ulega ono zużyciu, co utrudnia sprawny ruch koła na osi. W zależności od typu piasty, zużycie lub uszkodzenie łożyska wymusza wymianę samego łożyska, piasty jako modułu lub nawet układu zespolonego z hamulcem. Objawem uszkodzenia łożyska i piasty jest przede wszystkim hałas w trakcie jazdy, czasem też problemy ze sterowaniem samochodem spowodowane poluzowaniem koła. Piasty w takim przypadku należy szybko wymienić, najczęściej umieszczając nowe na obu kołach osi.
W naszej ofercie znajdziesz piasty i łożyska kół do wielu modeli pojazdów. Oferujemy nowoczesne piasty modułowe, zespolone, a także osobne piasty z wymiennymi łożyskami i same łożyska. Cechy i parametry elementu znajdziesz klikając na produkt.