Belka to typ zawieszenia samochodu łączący cechy zawieszenia niezależnego i zależnego. Stosowany najczęściej w małych samochodach na tylnej osi, belka wyróżnia się prostotą działania, niewielką objętością i kosztami produkcji. Z drugiej strony, układ jest bardziej narażony na uszkodzenia i czynniki zewnętrzne, szczególnie podczas jazdy po złej jakości drogach.
O ile konstrukcja przodu samochodu niemal zawsze wymusza obecność zawieszenia niezależnego, z tyłu można zastosować różne typy konstrukcji. Jednym z nich jest belka skrętna, nazwana tak ze względu na jej podatność na skręcanie. Połączona z nadwoziem konstrukcja z odchodzącymi wahaczami łączy oba tyle koła. Przy małej sile działającej na jedno z kół, belka ulega niewielkiemu skręceniu. Gdy siła na jedno z kół jest większa, w ruch wprowadzany jest cały układ, co powoduje nacisk także na drugie tylne koło. W ten sposób belka skrętna łączy cechy zawieszenia niezależnego z zależnym.
Do tego dochodzi niski koszt jej budowy i niewielką zajmowaną przestrzeń, co pozwala w małym samochodzie zwiększyć objętość bagażnika. Z drugiej strony, ze względu na osadzenie belki i wahaczy na łożyskach igiełkowych i drążkach skrętnych, belka jest narażona na przyśpieszone zużycie wskutek jazdy po złej jakości drogach. Łożyska i drążki to główne elementy wymagające wymiany, choć początkowo jest to trudne do wykrycia. Trzaski i piski pochodzące z zawieszenia pojawiają się zwykle dopiero, gdy wskutek uszkodzenia łożysk uszkodzeniu ulegają kolejne elementy zawieszenia, co wymusza regenerację belki, a nawet jej wymianę.
W naszej ofercie znajdziesz elementy belki zawieszenia stosowanej w wielu modelach samochodów. Oferujemy belkę zawieszenia kompletną i osobną, a także zestawy naprawcze belki i pojedyncze elementy. Cechy i parametry elementu znajdziesz klikając na produkt.