Amortyzatory to podstawowe elementy układu amortyzacji pojazdu. Zbudowane najczęściej z dwóch rur, wypełniony płynem i zamontowany z pomocą tulei amortyzator tłumi siły i drgania działające na nadwozie podczas jazdy. Zaletą amortyzatorów jest prosta budowa i szeroka gama opcji, jednak niezbędny jest ich odpowiedni montaż oraz regularna kontrola i szybka reakcja na uszkodzenia.
Konstrukcja amortyzatora składa się z nałożonych na siebie rur ze specjalnym, nieściśliwym płynem. W momencie amortyzacji, tłoczek rury wewnętrznej naciska na płyn, a ten przepływa przez specjalny zawór do rury zewnętrznej. Płynem jest zwykle olej hydrauliczny, wystarczający do tłumienia drgań w typowych układach. W układach, od których wymaga się szybkiej reakcji na drgania, stosowane są tak zwane amortyzatory gazowe z płynami w stanie ciekłym i gazowym.
Amortyzatory ulegają stopniowemu zużyciu, przyśpieszonemu przez nieprawidłowy montaż, agresywną jazdę, drogi złej jakości czy narażenie na brud i korozję. Skutki tych ostatnich ogranicza się przez stosowanie specjalnych tulei i odbojów w miejscach łączenia amortyzatorów oraz osłon wokół rur. Amortyzatory należy wymienić po przebiegu określonym przez producenta, zwykle w granicach 60-80 tys. kilometrów. Objawami uszkodzeń amortyzatorów są odczuwalne drgania i gorsza przyczepność kół, a w konsekwencji dłuższa droga hamowania i problemy z utrzymaniem kierunku jazdy. Warto regularnie sprawdzać stan amortyzatorów, a w razie uszkodzenia lub zużycia, wymieniać je parami po obu stronach osi.
W naszej ofercie znajdziesz amortyzatory samochodowe stosowane w wielu modelach. Oferujemy wysokiej jakości amortyzatory olejowe i gazowe oraz wytrzymałe elementy ochronne. Cechy i parametry amortyzatora znajdziesz klikając na produkt.