Układ rozrządu silnika to grupa elementów, która odpowiada za skład mieszanki w cylindrach. Od rozrządu zależy otwarcie zaworów, a przez to czas i natężenie wprowadzania do cylindra powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej i wyprowadzania z cylindra spalin. Odpowiednie przygotowanie rozrządu jest niezbędne do poprawnej pracy silnika, a nawet niewielkie błędy mogą nie tylko nie pozwolić na wydajne spalanie mieszanki, a też doprowadzić do uszkodzenia najważniejszych elementów jednostki napędowej.
Najważniejszymi elementami układu rozrządu silnika spalinowego są wałki rozrządu. Składające się z mimośrodów zwanych potocznie krzywkami, wałki podczas obrotu popychają zawory w oparciu o kształt tych krzywek i otwierają przepływ substancji do i z cylindrów. Nowoczesne, rozbudowane układy rozrządu pozwalają na zmienność tych faz i eliminację luzów, kluczową kwestią pozostaje jednak wytrzymałość i odpowiedni montaż wałków oraz ich wydajne smarowanie.
Do układu rozrządu zalicza się także elementy, które pozwalają uzależnić pracę wałków rozrządu, a przez to zaworów od położenia tłoków w cylindrach. Najczęściej stosowanymi są tu paski i łańcuchy rozrządu, związane z nimi rolki i zębatki oraz układy napinające i prowadzące. Ich uszkodzenie lub zużycie może nie tylko rozłączyć rozrząd z układem korbowo-tłokowym, ale też doprowadzić do uszkodzeń w obu tych układach.