System stabilizacji toru jazdy znany potocznie jako układ ESP to system kontrolujący zachowanie samochodu podczas jazdy i reagujący na związane z nim nieprawidłowości. Operujący przede wszystkim hamowaniem poszczególnych kół, system koryguje kierunek jazdy podczas szybkiego pokonywania zakrętów, nie dopuszczając do poślizgu tylnej lub przedniej osi i wypadnięcia z drogi. Uszkodzenie systemu może mieć wiele źródeł, zarówno w samym systemie i jego zasilaniu, jak i wielu czujnikach, na których jest oparty.
Stworzony przez Bosch w połowie lat 90-tych układ ESP należy do grupy rozwiniętych systemów bezpieczeństwa stosowanych w samochodach. Źródłem informacji jest dla niego cały szereg czujników, od tych badających prędkość kół, pojazdu i jego obrotu wokół własnej osi, po czujniki skrętu kierownicy, skrzyni biegów czy płynu hamulcowego. Wszystkie one pozwalają określić chwilową sytuację pojazdu na drodze i stwierdzić, czy konieczna jest tu reakcja na jednym lub kilku kołach.
Podstawą nieprawidłowej pracy układu jest przez to awaria jednego z czujników. System nie zareaguje wówczas zgodnie z sytuacją, nie posiadając pełni informacji o samochodzie. Możliwa jest też chwilowa utrata zasilania bądź jego zmienność, lub w końcu uszkodzenie mechaniczne układu. W takim przypadku, w systemie zostaje załączony tryb awaryjny nie pozwalający na jego reakcję. Uszkodzony system należy sprawdzić pod kątem błędów w profesjonalnym warsztacie i po zlokalizowaniu źródła uszkodzeń, wymienić odpowiednie jego elementy.
W naszej ofercie znajdziesz układy ESP stosowanie pod różnymi nazwami w wielu modelach samochodów. Oferujemy układy znane ze starszych i nowszych samochodów różnych marek. Dane układu znajdziesz klikając na produkt.