Kompresor klimatyzacji to element, który wprowadza w ruch czynnik chłodzący obecny w układzie klimatyzacji. Napędzana paskiem klinowym połączonym z silnikiem, sprężarka klimatyzacji tłoczy czynnik pod ciśnieniem do części układu, która przejmuje ciepło powietrza przesyłanego do kabiny kierowcy. Sam kompresor należy do elementów skomplikowanych i kosztownych w przypadku wymiany lub naprawy, a te są możliwe także wskutek uszkodzeń elementów napędowych i regulacji.
Układ klimatyzacji można przyrównać do odwrotnego układu chłodzenia. Krążący w nim czynnik, przepływając przez parownik przejmuje ciepło powietrza przepływającego do kabiny, po czym w skraplaczu jest przywracany do stanu chłodnej cieczy. Za ruch czynnika w zamkniętym obiegu odpowiada sprężarka tłocząca nadająca czynnikowi odpowiednie ciśnienie. Zwykle tłokowa o stałym lub zmiennym skoku tłoka, rzadziej łopatkowa, sprężarka może być wyposażona w jeden z kilku typów sprzęgła załączającego. Niezbędnym elementem układu jest też zawór chroniący sprężarkę przed nieprawidłowym ciśnieniem wprowadzanego czynnika.
Dzięki zaworowi, sprężarka nie jest narażona na przyśpieszone zużycie. To może mieć miejsce także wskutek niedostatecznego smarowania, niskiej jakości i nieodpowiedniego składu czynnika chłodzącego, a w końcu niepoprawnego montażu i połączenia kompresora z układem napędowym. Niezwykle ważne jest przez to sprzęgło kompresora, jego sprawność i umocowanie oraz elektryczny układ załączający. Awaria sprężarki skutkuje zbyt słabą pracą klimatyzacji, a także stukami dochodzącymi ze sprężarki, a nawet pogorszeniem pracy silnika. Na każdy objaw należy niezwłocznie reagować, a układ regularnie sprawdzać, choćby przy okazji kontroli klimatyzacji.
W naszej ofercie znajdziesz kompresory klimatyzacji do wielu modeli samochodów. Oferujemy sprężarki klimatyzacji, sprzęgła i zawory różnego typu. Cechy i parametry elementu znajdziesz klikając na produkt.